lunedì 28 gennaio 2013

Trinitatea minoră a lui Adam al doilea - (teatru)


(piesă de teatru cu un singur personaj, actorul, celelalte două ,,voci'' rămân în culise)



(vocea masculină)

vânt lin, geamăt alb, geamăt chin nu-i cânt,
nici odă ruptei, aşteptatei păci,
e doar monedă sângelui menit ţărânei pierdute

(vocea feminină)

vin îmblânzitori de focuri, dresori de vene răsucite ca un gât
spre orizont ambiguu,
copacii surzi ţin discursuri metalice subţiri, în ei cresc vrajbe -
să acoperi oglinzile vorbitoare -
tu dormi prunc al cadranului, eşti
nadă pescarilor cereşti, nu gândi salvări globale,
oceanu-i plin cu bale şi perspective deja arse
de inimi de matrozi amutinaţi, de încâlcite ape inutile
- burta celor vinovaţi nu va flămânzi astfel, de s-a stârnit pustia…
…tăcere

(vocea masculină)

refren smuls ca un par
nu păcii îi va sta hotar, nici breslelor cerute de evul
predestinat iertării
nici de îndoirea sării din ocean cu verbe noi

(vocea feminină)

tu dormi prunc al cadranului, creşti

(vocea masculină)

urmă pornirilor lumeşti şi n-ai, nici n-o să ai
lirism de dat la schimb pe arme, pe rugăciuni, sau cenuşiu habar,
te vor fărâmiţa căile ostile
din vena ta îşi va împleti zeii fitilul morţii mai abitir
ca unul plin de frică, de foame şi… sictir, tu dormi cuminte,
nu da urechii azi crezare nici de-i sfârşit de lume, nu timpul
te va prinde în ţinte

(vocea feminină)

nu alerga buimac, nu sări, n-ai puţ
şi n-ai nici …lac –
măcar în tine se împac nelinişti şi o secundă vântul bătrân
cu vântul prunc

(actorul)

ceţurile înalte au înghiţit lumina şi păsările demne
ziua s-a golit de sens, preajma-i o gară, infinită gară în care trenuri
nu ajung
vârfurile moi ale dealurilor stau semne
acolo îşi lasă aleanul satele rare
tulnice, fluiere, glasuri… toate jilave se aud
tot cuprinsul e o apă , apă totală, apă albă, lină

(vocea masculină)

ca-ntr-un film – de vizionat doar cu acordul părinţilor sau rudelor…ha, ha, ha

(vocea feminină) 

grija …mă asediază intimal …siluindu-mă …hi

(actorul)

înapoi
dealurile nu mă mai recunosc, satele nu mă primesc, văile, pădurile,
ceţuri…plutesc ca o părere inacceptabilă…am murit
şi n-am murit destul?

(vocea feminină)

ipostazele fericirii, părând himere la-nceput: - mirele amar smuls
păcii şi plângea răpusa mireasă – ţărâna - pentru că ploaia nu mai vine
apropo, ploaia nu a avut niciodată umbră? …Ştii?
Amână trecere peste oceanul însetat – nu, nu-i paradox…
nu-i cinică aluzie

(actorul) 

iluzie
întoarcere răsturnată a dorului…hei, femeie, unde-ţi sunt eşarfele? ...cine strigă?
cine aude, cine vrea să mai asude, dealul ne suit suind
prins într-o amară chingă împletită noaptea din rugăciuni şi vene arse
cine oare ştie de ce moare moarte vie şi trăieşte viaţă moartă omul !

(vocea masculină)

vrei …ahei
să sapi seminţei cuib,
vrei să storci din toate seve,
vrei să schimbi scoarţe, ceruri, vrei să se ştie doar c-ai vrut,
vrei s-ascunzi că n-ai ştiut, cuib ai fost şi ai fost sămânţă,
sevă ai fost şi ai fost şi ceruri peste scoarţe care ai fost
traiectorie cu rost, dărnicia-i siluită…

(vocea feminină)

iar…!

(actorul)

nu-i cerută, nu-i din ea…
când vânatul îşi iubeşte vânătorul, vânătorul dă cu puşca orb?
sau fără vreo durere… (fluier doinind)
hei… tot ce atingi eşti Tu
transformi materie, undă, har, dulce galben,
dulce amar, tu eşti cu sau fără
bobul acela de muştar, vrei,
vrei şi vrerea este cale, neîmpăcată cu tăcerea, din iubiri mocnind pieziş ţinând
nemuririi ascunziş (fluieratul se schimbă în ceva vesel)

(vocea masculină)

prietene stai
teatru-i absurd sau?
Da! …uită totul, hai să schimbăm
o vorbă

(vocea feminină)

unde, la ce casă de schimb, la ce curs?

(vocea masculină)

hai să ne dăm mai bine
de-a viaţa concretă, să marcăm secunda
cu cretă, dacă ne vom rătăci în viaţă
dacă deasupra ţărânii vom mai zăbovi… (apare în centrul scenei actorul gol puşcă, stând cu spatele la public, păşeşte spre decor şi o pânză neagră ţine de paravan cât să se îmbrace actorul într-o togă violet cu brâu auriu, iese apoi în faţa scenei cu un felinar aprins în mână şi o carte enormă)

(actorul)

mă simt cu barbă, barbă lungă, sârmoasă
epiderma-i care cântă? ...foşgăită muzică, pielea mea e din ziare vechi îngălbenite, se fărâmă
de-mi atingi pieptul, braţul …stai
durerea? E frumoasă doar după ce devine amintire -
(gest către public) n-ajungă la voi,
holbaţi-vă în tăcere, nu aplaudaţi, voi sunteţi alde Eu
dar nu atât de liberi
(în timp ce actorul dansează în spatele paravanului negru din pânză, se montează un zid din cărămizi, ascunde felinarul încât să străbată raze plăpânde, actorul atinge sârma ghimpată şi se înţeapă, cade jos)
sânge şi nu ştiam că-i roşu astfel
- credeam că-i lucitor, sclipeşte, licurici nervoşi
o lacrimă uite, cade în ţărână, dacă trec mâine ce va răsări aici?

(vocea feminină)

milioane de tone de carne, de oase, cartilagii, sânge
cunoaşte metrul cub de lut şi tu ai scăpat
un singur strop
şi-aştepţi să nască lumi?
Ştii cum se fabrică un prunc?

(actorul)

atâţia dintre voi şi alţii au irosit şi irosesc puterea
şi se agaţă de acest pământ nemernic, minunat şi …blestemat, flămând
iată, şapte miliarde peste de cururi îndreptate în jos înmulţit cu minim două sute grame de fecale
să nu mai spun de alte vietăţi sau alte secreţii
câte tone, câţi litri, câţi metri cub, ditai oceanul de, de …căcat
se prelinge pe sub tălpi - cu grijă ocrotite în tenişi?
Sângele meu e pur, sfinţeşte această ţărână, îi dă re…viaţă (pe fundal sunet de vânt)

(vocea feminină)

eroare, aberaţie, eroare …(vocea se depărtează, ecouri)

(actorul)

de mâine se scumpeşte pâinea, am auzit în urbe
sau devin mai ieftini banii?
La naiba, toate-s triste feţele aici, după-amiaza se moare în parc
mă duc în pivniţă să…
să plâng? Nu…mai bine chivernisesc sarea pentru întâmplările majore.
Pământul îmi pare azi o limbă ca de ceas,
glob alungit se-nvârte în jurul soarelui, ai putea să-i spui lunar
indică iată, 2013 fără un sfert, mă simt ciudat, aş vrea să fiu şi eu o limbă
să ling cadranul până-l şterg, până rămâne alb să nu ştii câte ceasuri au trecut…(atinge zidul) 
zidul acesta nu există, cărămizile doar, da, ele sunt, înţelegi?
Adam întâiul, sărmanul, a dat nume la toate vietăţile, bacterii chiar şi
n-a mai rămas nimic de botezat?
Atunci hai să zburăm în spaţiu, nu mai avem nimic de treabă aici din vreme ce aici-ul nu există
(cade sub scenă în dreapta, după zid, fluierul cântă ceva cazon) 

(vocea feminină)

acesta-i momentul pragmatic, verbele aşteaptă şi

(actorul)

câte porţi aţi trecut ca să ajungeţi aici! (gest spre public) eu?
abia de acum pornesc şi n-am libertăţi câte praguri ştiu acestea
să le dau tălpi? Am numai două şi-i scris pe ele numele de nori ostili

(vocea masculină)

aseară te-am visat bătrân
cana îţi tremura spre gură şi ceaţa dinaintea ninselor sprâncene
erai singur, altfel singur
altfel (pauză)

(actorul)

pragmatism e atunci când verbul ţine o finalitate nu promisă
cât vie
restul sunt nesfârşite începuturi, experimente la care
cronicarul, îngerul morţii, scrie chiar şi strâmb
de pildă acum îmi vine, ah, îmi vine să intru-n lupanare
sex, sex, sex, sex până la apoplexie, ba…
totuşi nu eu să fiu acela
doar să privesc, de s-ar putea din trupuri spre în afară, să fiu…
vierme?

(vocea masculină.)

un om s-a sinucis de fericire
şi-a regretat apoi în vreme ce sufletu-i se prelingea în lichide înalte
credea că-i altfel?
O, nu-i, e ca şi cum ai stins lumina şi ai plecat
rămânând totuşi în acelaşi punct, punct, punct…

(actorul)

iată, să faci sex sau să mori
sunt două chestiuni al naibii de pragmatice…
voi? Tăiaţi ceapă, udaţi grădina, reparaţi electrocasnice,
chiar şi când nu sunt stricate
vă mână acţiune în nervi şi fugiţi de dragoste
veniţi la teatru…(pauză)
grav, pragmatismul e să te scufunzi în poezie, s-o bei
să o respiri, să te dai cu ea pe la tâmple când e prea tare, ca şi c-un parfum
să baţi covorul zburător pe bara din curtea iubitei
pierdutei …

(vocea masculină.) 

mi-am adus aminte: pierdu…

(actorul)

acum pierdutei, ah, trupul meu tânăr
entuziasmul, respiram cu nările amândouă şi…
dar acum, acum ce?
ceea ce pot cu gândul e mult
mai mult, pot elibera lumi, pot distruge imperii – chiar dacă-s doar
din trufaşe bacterii şi.. puroiul strâns nevindecatelor iubiri schilodite încă vii…
(plânge molcom, geme, se târăşte lent, lent) urăsc pe negri, toţi negri…urrrăăsc

(vocea feminină.)

ai avut de suferit, sărmane, dar câţi ai cunoscut?

(actorul)

… nici unul.. dar

(vocea masculină.)

în Olimp am fost recent, de fapt eu l-am zidit cândva
şi nu era picior de negru - doar …când se tăia lumina…

(actorul)

sunteţi insuportabili azi, n-aveţi clemenţă pic
nici nu-mi daţi măcar de complezenţă voie bună…
mă-mbrac să plec la slujbă, profesorul trebuie că-i supărat
am lucrări ceva întârziate viaţa aceasta
pe toţi zeii din calcar ce-i ţin sus în livadă, mă jur dacă
nu-s ghiftuit de muncă…şi iar, şi iar, iar…aş vrea să mă fac de azi actor
las naibii institutul şi lumea lui de ceară
(spre public) n-aveţi nevoie de un actor? Nu? Nu-i nimic, lăsaţi, mă mai gândesc
poate vă vine poftă să vă ţină careva oglinda, iată

(vocea masculină)

mă mai gândesc? Dar sunt deja aici şi acum…viitorul
prezentul nu există, nu are conştiinţă, nu cere
nimic
proiecţiile mele acolo da, au nevoi şi …ce nevoi…bleah
…atât. Acolo nu-s discriminări majore ca… uită-te

(vocea feminină.)

viitorul nu există în realitate, ceaţa aceasta are miros de urină şi
de ciment proaspăt

(actorul)

se va rezidi lumea iată, curg cărămizi
ca-n ziua cea dintâi
sau sunt doar omizi din pomul vieţii căzând bezmetice făpturi
nu-mi pasă, mă dau pe valuri de ceaţă ca la surfing, în timp ce tu
citeşti ziarul – ha… biata epidermă ce-mi îmbracă oasele păgâne

(vocea masculină)

tristeţea-i multă azi văd, o irosiţi,
ce vă veţi face mâine fără ea?
nu ştiu izvoru-i unde …că v-aş mâna într-acolo ca pe oi
mai bine daţi-o pe pustii şi haideţi să mergem toţi în vie
avem acolo poame şi avem şi teasc
mustire ca de inimă îndrăgostită, să vă prindă înserarea aşa,
de staţi prea mult degeaba, veţi înţelepţi beteag şi inutil
mai îndârjiţi în lene şi …mai moi curajului şi goi… la muncă deci

(vocea feminină)

să-mi rup splendoarea din aura de zeu?
mereu să râdă apoi de mine adjectivele, minciună,
să creadă lumea că-i şarmul atâta lăudat?
mai bine şed aici şi fac proiecţii despre divină
firea mea de contemplativ aed,
prea se reped secundele să-mi muşte genunchiul
şi a trecut o zi aproape fără să cânt

(actorul)

cântare sublimelor dezastre
înnoirii patimii străine, aduse prin vrăji de dincolo de ceţuri,
cântare spaimelor învinse doar de alte spaime
şi de putrezirea lor în amintiri ce dor,
cântare ne iubirii care-i cuibărită în mine de un veac….
ce să-i mai fac sau să-i mai cer ursitei când
ca din puţ în lac mă aruncă neputinţe
şi trag de pieptul meu cu aprigi dinţi, pornirile spre fapte?
cum să mai ies din ceaţa ca un lapte rău, apoi să mai şi găsesc
ca pe-un bănuţ pierdut voinţa
care întreagă am avut, cândva…demult, hei… nu plecaţi
nu-mi ţineţi iar morală, sunt gata, vreau să muncesc,
pot chiar şi să cânt răstimpul dintre rânduri, butuci, ciorchini,
măcar să scap de ghimpii străini
ce ţin asediul dorinţelor arzând, la vie mergem, mergem, mergem

(vocea feminină)

mai taci, n-am chef şi gata, nu mă poţi sili, de ajuns că

(vocea masculină)

rămâi, ei bine, stai şi fă împotrivă, nu-mi cere pofte apoi
nu-mi cere vin
nici pâine, nici rachiu, sau mai ştiu eu ce… să-ţi cumperi
de găseşti…
deşi te ştiu, vei plânge ca un milog şi un prefăcut, un sclifosit şi
îţi voi da
dar când e vorbă de muncit te dai meditativei stări de înălţare, nu?
Eu am plecat, n-am să te chem la sărbătoarea rodului, nici la ….

(vocea feminină.)

mda

(actorul)

ia-o mai lent, îmi cade sandaua, nu vezi că-s mult în urmă?
Tu poţi pentru că eşti duh, eşti vânt urât de toamnă…
te mişti ca printre nori iar butucii viei îţi par fluturi
care polenul de pe aripi cu-n suflu îl şi scuturi, eu sunt os, carne şi dorinţă -
mă lasă în urmă, bine, du-te

(vocea masculină)

înserare minoră, sunet
lin cristal, cristalin curge viaţa după o zi de chin, strădanie
culesul s-a sfârşit
avem de tescuit şi un pic de pregătire, culcuşul vinului să-l punem
câtă fericire…!

(actorul)

ce-o fi făcând acum
ea ….sau el
sau cum crezi c-am izbutit culesul, cu gândul?
i-am scris un imn nou, vrei să m-auzi cântându-l ? Nu-i jale
şi nu-i nici veselă pornire
e pace, atât de bine m-am simţit bărbat, bărbat…
că nu văd clipa, abia aştept să-i dovedesc tăria pe care azi
am câştigat, dar mi-a încolţit o teamă ca …o taină grea
o îndoială gravă şi-o sarcină prea mare:
am contemplat cu grijă preajmă, panoramă,
vie, deal şi valea cea umbroasă, am desluşit culori şi miros şi adieri
viitorul dincolo de toamnă, nu era nicăieri
de unde vom avea aceeaşi vie iar?
Din care crud sau divin habar, va naşte primăvara?
În care trup nu voi mai fi,
de pot muri în orice clipă, din care aripă vântul suflă peste ierni îngheţul
din care colţ îmi ştie gustul osului mistreţul, iată-l pe deal
coboară invernal, îl vezi?
Dar unde-i conştiinţa mea, latura blestemată,
e multă ceaţă, e solidă.
Vai, ori morţii îi e stăpână via ce-am cules?
Acum că am cules-o i-a poruncit pieirea ca drept răsplată?

(vocea masculină)

îţi ştiu toate dedesubturile, slăbiciunile, nu te mai codi spune
cum te cheamă - cum te cheamă - cum te cheamă

(actorul)

Adam al doilea

(vocea masculină)

cum te cheamă, cumtecheamă, cuuummm-teee-cheeeaaammăăă…

(actorul)

o fi ecoul?
m-am ţicnit? Sau vocea asta este înregistrare …defectă?
Adam Doi, ţi-am spus, n-am părinţi

(vocea masculină)

şi…ce-i cu asta
o lume întreagă a rămas orfană
de când un Creator s-a dus departe, la răsărit - la apus? - ne-aşteaptă
la judecată cică dreaptă… şi ce dacă te cheamă Adam
eu n-am …de unde ştii, că poate tot aşa mă cheamă şi pe mine,
uite, nu fac caz

(actorul)

tu eşti?...mă iartă, nu te-am recunoscut din prima, da
tu eşti şi te cheamă ca pe mine
fie că-ţi convine, mie nu, mergem spre

(vocea feminină)

aiurea

(vocea masculină.)

aiurea e deja ceva, noi mergem Dincolo

(vocea feminină)

şi unde-i Dincolo-ul, câţi au ajuns mergând?

(actorul)

ţicnirea-i cu replică precum la un cutremur, vedeţi?
Ăştia ce se vor mine dublat, triplat… mă vâră în discuţii de…
mai bine tac şi-i las poate or tăcea şi ei durându-i botul
mă duc s-adun niscai stele, pun la borcan că vine iarnă şi asta nu e totul…
din Lună-mi fac mănuşi, fular şi chiar şosete groase, să fie argintii
iubitei care nu-i, îi fac să fie, tichie şi aşternuturi noi
în care dacă, ah, dacă ar fi să dormim goi, adică nu, ce să dormim,
mai bine… uite, se lasă soarele pe vine, sau cumva se ouă?
Nu. Îşi mută duhul spre sud
în suflet iar îmi plouă şi-mi asud palmele şi fruntea lipite de acest geam
vai, şi nici lumină destulă…n-o să am! Heiouoooo! Fiuiuiii !
cât de plumboasă noapte se-aşterne aici, aprinde naibii felinarul… sau om - a! Eu?

(vocea feminină) 

O Lună mare
cât o alună se rostogolea, buzele le căuta, ochiul de grafit
absoarbe acest cadru, ciob de infinit
nasu-i un vulcan cuminte, nasturii degetele aşteaptă cum călcâi
şi arsă talpă… înălţare

(actorul)

depărtare nu cunoaşte dorul, eşti aici şi eşti şi-acolo
nu te-ating fiind că te cere vie acolo, aici …părere

(vocea masculină.)

te-ai tâmpit

(vocea feminină.)

nori albi şi imenşi ca nişte pânze acoperind pământul
cum ai acoperi mobilierul când pleci de acasă timp îndelungat
înseamnă că vine iarnă, înseamnă că într-o bună zi şi ea
va pleca, apoi tu
vei trece peste câmpii şi-n urma tălpilor
maci roşii, maci albi acum sunt visuri şi aşteptări,
aşteptări

(vocea masculină)

tu crezi ?

(actorul)

te-ai tâmpit?

(vocea feminină)

este chiar nevoie de protagonist noilor spaime
strigă, hai strigă tare, cu putere - în tăcerea ta plutesc,
tăcerea ta mă cheamă iată ştiu cuvintele toate,
le distilează şi-mi dă să beau ea, Luna acestei nopţi…

(vocea masculină.)

fără oglinzi retrovizoare, inima tânără
mută sângele în miracole iminente
promisiunea zorilor celor …îndrăgostiţi

(vocea feminină)

când ai fost romantic ultima oară, spune dragă nerv ostil, spune
care …prea îmi stai ca un filtru
între mine şi fotografii gata să se întâmple, secunda imediată ?

(vocea masculină.)

cum te cheamă zici, Adam Vasile al doilea, şi aici
ai inimă, acolo inimă dincolo inimă…nerv
distanţe dintre ele ? Sau fum…
Adam întâiul era mai ne-vasile şi era fără copilărie

(vocea feminină.)

şi nici soacră

(actorul)

de ce-ţi tremură bărbia Doamne când iţire
capătă om, să nu se bucure prea că-i dai drumul în lume cu suflet ?

(vocea masculină)

nu ştim de-i suflet nou sau e unul vechi cârpit, însăilat în grabă

(vocea feminină.)

dar la sporit vreodată destinul ?

(actorul)

ce-i ăla şi unde în viitor izvorăşte, să mă duc
săi tai din curs, să-l deviez spre naibe multiple
să ai de unde alege dacă tot e liber cel arbitru, sau să-i pun leşie?

(vocea feminină.)

tu de-ai putea ce n-ai face…stai ţeapăn văd …nu ştii că
nu poţi trage cu tunul în fluturi ? …nu ştii ? …ă ? taci?

(vocea masculină)

stereotipism, m-am săturat de voi
şi utopii care ar putea fi dezutopizate, nah… mutate în plan concret în

(vocea feminină)

chinuri proaspete

(vocea masculină.)

mutate în concret, da, să nu mai ai impresia de control
asupra lucrurilor, situaţiilor, o nouă atitudine zic
insolitul, precedentul aduce spaimă, vedeţi,
repetabilelor erori le dăm aură de certitudine,
normalitate, e bine aşa doar pentru că tata,
sau mama aşa mureau - căci nu contează cum trăiau… !
norme, necesitate, prejudecăţi devenite principii
tradiţii bine înfipte, maţe fripte şi săbii, filtre grele ochilor
oamenii cu cât îs mai mari, cu atât se joacă de-a destinul
mai abitir ca zeii şi mai ales când vorbă e …de altul…
victime colaterale mereu alţii - ei niciodată, nu.
Cum vom putea scăpa de pseudo morală, de surogat de bine…?

(actorul)

limba mea, limba mea vai
limba mea vai vouă dacă-i dau ei vacanţă
să facă ce-o vrea, să vă lingă oglinda în care vă vedeţi
de vă vedeţi - dar o ţin cumpănă
pe talgere: stânga uitare, dreapta indiferenţa
credeaţi că zic de grai, aha
nu am cuvinte pentru voi, nici etaloane, că proşti
de vă zic e rang deja, vă văd mult prea departe în jos
nici proşti adică
mă zbat nu cu înţelesuri, nu la cules de vie aţi ales ci
filosofâsuri sterpe
mă zbat să v-aduc truda în oase, foame în verb şi vederea dincolo
de simboluri seci, secătuite
de figuri de stil şi neîmplinite aspiraţii doar pentru că
speranţa moare prima …când nu-i inima gata…

(vocea feminină)

inima să moară-n ea degeaba, fără năzuinţă
dorinţă ideatică, sex tehnologic, pupici din plastic, fără dor de absolut,
pustiu e-n tigva ta că-mi vine să te dau prin sârma aia ghimpată
poate înţepând-o îţi revin simţurile toate, te chemi din nou la viaţă

(vocea masculină.)

viaţă ? dar cine ştie ce-i…?

(actorul)

…da. Lăsaţi-o încolo de …
nu puneţi nimb de înţelept unui păduche perorând bezmetic şi

(vocea masculină.)

am măsura mai bine

(vocea feminină)

ce?

(actorul)

am măsura, desigur, puterea previzibilităţii
sau imprevizibilităţii, părinţii da, iată
plecând de la părinţi ştiind că nu sunt vinovaţi
de erorile progeniturilor ci invers
agurida strigă din dinţii strepeziţi
pentru că o mâncară inconştienţi ai voştri dragi părinţi

(vocea masculină.)

am un nou cuvânt obsesie: ciu-perci

(vocea feminină)

risipă, abuz, facem abuz de superlative, tot mai des tocim
expresii fără măsură, acum vă cere, cine? …să cântăriţi
părere dinspre idioţie
sunteţi prelinşi în utopii, să nu vă zic pe nume scrântiţi
vă fac o supă din intenţiile voastre chipuri de bine
şi înveninez pământul precis

(vocea masculină.)

stingeţi lumina, nu vă dor tălpile strivind
atâtea becuri ? …călcaţi fără măcar să întrebaţi ale cui sunt, aveţi voi becuri să călcaţi pe ele?

(vocea feminină)

vă scot tot eu din rătăcire, cât sunteţi de…

(actorul)

suntem, ei bine…trăim

(vocea masculină.)

trăim frumos, nu e …vis, nu

(actorul)

nici nu în…vis

(vocea feminină)

ci pentru vis

(actorul)

trăim apocaliptic, prea repetat sfârşit de lume continuu…
angoasantă trecere re-naştere, re moarte…

(vocea feminină.)

nu ne aparţinem, nu ne aparţine nici măcar
nimicul - măcar … acesta…!

(actorul)

e limpede, tu n-ai iubit

(vocea masculină.)

ba da

(actorul)

tu n-ai iubit, a fost părere

(vocea masculină.)

ah, ce bine să fi fost

(actorul)

de-ai fi iubit ai fi murit destul şi ai fi trăit în ea
cum raza coborând din soare ne pretinzând un înapoi la matcă

(vocea feminină)

să ne înecăm în Soare deci, să ardem

(actorul)

de iubire…

(vocea masculină)

inflaţie de gesturi, lehamite sau spaime noi?

(actorul)

mă simt o piatră din piatră
ne bună nici măcar de var, de punte, de hotar, de temelie
de statuie, sunt piatră fluidă, piatră părere, piatră iluzie,
piatră lacrimă, fostă lacrimă din ochi de om zvârlită …fostă bucurie, nu pot iubi
m-arunci să pot?
Aruncă-mă şi-n aer traiectoria-mi va da poate consistenţă din nou
sau în tâmplă ţintă, tâmpla celui care mi-a scrijelit inimă,
memorie, memoria zădărniciei

(vocea feminină)

taci

(actorul)

tac dar în tăcerea mea voi înmuguri blesteme
de-aş fi fost măcar o zi femeie aş fi ucis adami şi şerpi şi … fluturi chiar!!!

(vocea feminină)

ai fi făcut centura (pauză) între calea lactee şi … la naibele străine, depărtate
ai fi fost o târfă cosmică, în lupanar galactic şi niciodată
penelopă docilă şi naivă, măcar fi ce eşti acum, măcar arată-ţi bărbăţia, hai…

(actorul)

ce crezi că băăărbăăţiiiaa îmi lipseşte?

(vocea feminină)

o, nu… îţi prisoseşte, da, îţi chiar rămâne
să te minţi menirii de stăpân total, părerea mea?
Eşti un drăguţ, ciudat copil şi-un animal destoinic uneori
ţineai comori cândva pe braţe şi acelea
erau fructe şi sâni şi …şoapte ne înţelese urechea-ţi desluşea
acum eşti homo tehnicus, eşti hologramă plânsă
şi urmă de cămilă îndatorată băncii şi uneori eşti tristă figură
de artist - ce umple lumea de-un elevat plictis…

(actorul)

când nu-nţelegi urăşti sau pui dispreţ…

(vocea feminină.)

tu mă urăşti, tu mă urăşti?

(actorul)

mnu, de te-aş urî ai şti
din nepăsarea din care te-aş hrăni şi n-ai avea o alta,
te tolerez şi uneori te cert, te las, dar nu te las de tot

(vocea feminină.)

şi-mi dai hrană peste bot cu sila fără să-ntrebi, aş vrea?!
Cândva îţi va păsa de indiferenţele ce le măsori ca …daruri?

(vocea masculină.)

ce să spun! Vă îmbăţoşaţi şi din ridicol faceţi steag
beteag vă ţine îndemnul rău, nici răi nu dovediţi să fiţi ca lumea
dar buni?!!! Mă duc să dorm fie şi un somn beteag...

(vocea feminină)

da, când tu dormi eu redevin întreagă …şi-mi fac de cap

(actorul)

…de cur şi de hârjoană ca o pisică udă,
mă duc să dorm şi eu, te las să cânţi iubirii
să te înfiripe cu moartea, să reînvii când norii grei asudă trăgând
un cer metalic şi-un brâu multicolor târziu după potop

(vocea feminină.)

aş, nu scap de voi, deşi nici cred că ţin atât
pot face din glasul meu potecă
să-ţi vină ţie fraiere iubită, nah
să nu mai zici că mă tolerezi, mă ţii, mă alăptezi cu nerv
îţi voi fi serv o noapte şi-ţi voi fi dincoace de moarte, mă vezi?
Nu. Ştiam. Uf, cum mă mai umple de năduf dorinţă
să fiu în palma ta umilă gărgăriţă, să zbor apoi şi tu s-aştepţi…

(actorul)

n-aştept murind, ci altul vei găsi, doar, în mine de-ai să vii (pauza)
schimbăm firea noastră, ne roadem de pietre
ne tocim, parc-am fi grafit, tălpi roase cu fiecare pas
ce-a mai rămas din cel ce-am fost?
Unde-i mândria, copilandru vesel, pupând zemoase buze de fete subţiri?
Unde-i tărie, nerv, viteză, vână, în ce-o s-apună toate?
Ieri mi-am negat un crez, diseară precis voi lepăda un altul
mâine, întreagă pleiada de principii va luneca spre dracu’
mă va muta într-altul de nerecunoscut
şi ce-am iubit? Unde vor fumega inimile arse vremi trăite?
Promisiunea unui grădini, bleah…

(vocea masculină)

de spini

(actorul)

de spini

(vocea feminină.)

unde n-ajungeţi pute, proverbele sunt vii
încă
splendoarea nu vă năclăia dacă rămâneaţi pe stâncă sus, acolo
de unde pândeaţi la râu pulpe, spinări, umeri, sâni şi… pustiul vă mănâncă...

(actorul)

priveam …şi nu-mi aduc aminte când şi cine m-a strigat în jos

(vocea masculină)

era ispita, adică diavol arhitect de patimi, frumos atât de blând înţelept şi de partea ta părând

(vocea feminină.)

frumos vă place să uitaţi, deziceţi gând, foame, râvnă şi orgolii
poame dulci au fost secundele,
fotolii comode anii mei tineri, acum v-aţi vrea virgini,
temându-vă de plată, de judecată şi de …neputinţe?
Recunoaşte tu, biet încă în putere, la câte ploade nu rânjeşti
câte nevăzute gesturi, bale
dai târcoale-n gând şi dezbraci fese cu privirea,
ai tăvăli-n ţărână biet trup mugur de rai
reeditând o clipă bărbatul ce erai? … târziu… dă-ţi alunecarea
genunchilor pe pleoape, ţi-e din ce în ce …dar nu ştiu care ce
mai aproape… cealaltă faţă a mea, …priveşte mărul
Adam Vasile 2, priveşte cum a fost întâiul, cum am fost tineri noi
cum mărul dacă-l muşti ori nu, tot putrezeşte, cade

(vocea masculină)

de vină este coada, de vină este ramul şi cine-a împins vântul dinspre nord

(actorul)

ia stai aşa, dacă stingi lumina, mă-ntreb
culorile se sting şi mor, să reînvie când aprinzi din nou?
Sau viaţa ta-i culoare sau e sunet sau e ce…? E piatră?
Nu cumva culoarea este adormită, în linişte aşteaptă
când doar tu zbieri …să ştie galaxia că eşti vie? Taci
cui trebuie acestea
bârfele cosmice dinspre moarte, cui întunericul…va cere seamă…?!

(vocea masculină.)

las-o, ascultă-mă, las-o… hai să tuşim supraelastice visuri
şi să te schimb pe-un ban de ajuns cât să îmi iau o turtă
nici aia pentru mine, nu am nevoie nici de lumină astăzi
la ce-ai vrea tu să-mi ştii culoare şi

(actorul)

ho, că nu ţie…

(vocea feminină.)

am lipsit mult? Am fost la coadă la cireşe.
Sau chiar coada eu eram, am fost şi nu ştiu
cine-i buză, cine-i azi cireaşă
am fost la o reconstituire, să recunosc din faţă
şi din profil adamul din lanţul maimuţărimii foste
şi am înţeles că Evă eu n-am fost atunci, nici şarpe, nici nor
eram o biată frunză (slab, trist) şi-am mai cuprins o taină
Creatorul din lut când frământa întâiul Om
i-a dat chip de femeie, apoi l-a completat nervos
punându-i daruri cu care-i azi fălos şi i-a sluţit oarecum aspectul
strivindu-i o lecuţă intelectul şi graţia, şi la făcut credul
mult mai apoi, când el zis ,,destul,, singurătăţii - deci nu pentru menaj,
i-a smuls o coastă cică
dar nu pentru femeie, ci doar ca să poată să se aplece
smerit, iar de împlinit femeia Creatorul a uzat dorinţa neştiută de frumos
pe care-o învelise la-nceput cu-n rost, în însăşi prima mutră
pe care mima-i azi copertă lacomă la ancestrală camasutră…deci
din veci şi până-n veci vom fi împreună
tu tont şi chior, eu cea îndrăgostită, cu lira însă

(vocea masculină)

îndrugi prostii

(actorul)

prostii, te voi ucide fără să

(vocea masculină.)

te implor aşteaptă, nu te pripi

(actorul)

ba mi-e revoltă şi ruşine, ciudă, ură, gata, o lepăd, eu sunt bărbat, cel mai bărbat

(vocea masculină)

ai să regreţi amarnic dac-ai s-apuci fireşte, te sinucizi aşa, te rog, renunţă

(vocea feminină.)

să scapi de mine? Ce nărod, ei bine fă-o
doar de-ţi tai din ….puţă, pân’ la rădăcină, poţi
atunci eu mor iar tu rămâi bărbat întreg şi solitar

(actorul)

păi cum bărbat de nu voi mai avea vigoarea întreagă?

(vocea feminină)

cu firea bleagă nu pricepi că bărbăţia nu-i un maţ !?!
hai, taie, hârşti, hârşti… şi n-arunca în ţărână… dă-o la vulturi
şi ca de friguri să te scuturi şi să uiţi

(actorul)

…nu. Nu vreau, nu pot, nu-mi cere… oooo!

(vocea feminină)

atunci să mă suporţi în tine, să nu te ruşinezi
nu te mai da băţos cu doar ce-i trecător, mai bine hai să mergem amândoi

(vocea masculină)

trei

(vocea feminină.)

trei

(actorul)

trei?

(vocea feminină.)

aha… la cules de fulgi, de fluturi, suferinţe
să ne-mbătăm o clipă de dorinţe, să ne muncim felia de pământ acum

(actorul)

dacă tot e noapte şi e Lună nouă
să las în linişte un gând să se strecoare lin, oglinda-i de-ntuneric linsă…
şi dac-o fi oriunde o ţintă, precis va fi atinsă

(vocea masculină.)

de boli

(actorul)

şi boala are ascensiuni ciudate, înalţă spirit
şi înmoaie trufii nemeritate
să mergem mai departe şi nu mă întrerupe
mutam un ideal în faptă taman când tu te-aruncai în ne sperare

(vocea masculină.)

de pragmatism am perorat destul, s-a dus
ne-am amăgit şi-am râs, despre iubiri ce-s şchioape
glezne aprinse s-au aruncat în ape tulburi, rele, am tot vorbit
de vreme şi de vremuri, am nărăvit cu bârfe şi despre târfe
am vorbit întruna - la muncă, a fost îndemnul clar,
doar până la despre cine să purceadă, ce samar
ce deal şi ce uzină de înşelătoare piese ţine
un diavol nou, intransigent şi… comic iată,
ne ţine-n lesă ca pe căţeaua tunsă şi îmbrăcată în aur

(actorul)

era oglinda ta de faun şi de zeu apus
răpus de amigdalită, la câte ai deschis gura în van
şi nu ziceam de faptă ca o consecinţă, era doar un îndemn
să nu mă prindă vremea paltoanelor din lemn, prea slab şi pricăjit

(vocea masculină)

şi ne…

(actorul)

iubit

(vocea feminină)

aha…!

(actorul)

gata
în urbe este frig, este rumoare
îmi pare că-i un murmur pe străzile lucind
de foame cetăţenii se-ntrec în frumuseţi părere, în …

(vocea feminină.)

am o idee...

(vocea masculină)

era şi timpul, îmi lipseai, tăcând
credeam c-ai părăsit actorul nefericit de bun
şi ai plecat în lume să cauţi nou stăpân

(vocea feminină.)

clemenţă am avut întotdeauna
pentru conştiinţe treze doar după ce se-ntâmplă
nenorocirea bărbatului prea încrezător în muşchi
în panorame şi-n luciri … mai rămân că mor de curiozitate
să văd cum poţi tu... să mă dai pe spate

(vocea masculină)

şi să rămâi aşa… e cum poţi tu mai bine…!

(actorul)

cât voi mâncaţi… castane
pe spuza altuia, pe cheltuială multă
am dus la capăt rândul şi-am început un altul
pot deprinde lesne să vă ascult pe toţi, când nimeni nu vă ascultă, să mântui lucru
iau scara iată, mă sui în cerul clasa-ntâi şi cu tichet doar dus -
nu cred c-aş mai avea ceva de spus sau de-nţeles, lehamite amară
şi fum iute pe-o nară, iar pe alta ape,
rămâneţi, iluzii hilare, o!... voi, cine o să-ngroape fără mine?
fabule nescrise veţi ajunge, statui cu tonţi stând în boscheţi, pe vine

(vocea feminină)

e paradisul

(vocea masculină.)

e naiba strălucind, taci, ascultă vântul
mai bine hai să-i ţinem scara, sau să o împingem?

(vocea feminină.)

da, să cadă

(vocea masculină.)

în păcat

(vocea feminină)

cu voi uite ce proastă, am uitat

(vocea masculină)

ideea, cui îi pasă, de idei musteşte lumea

(vocea feminină)

biet abur, asta eşti, şi n-ai să pătrunzi, eresul este şansa
supa, osul, carnea sau leguma, nu hrănesc destul cât eu-lui sinea reflectată-n nălucire
…să-i ştie frână? Cine? Tu?
Tu vii doar după grea cumpănă, după dezastre
să-i spui c-aşa e scris în astre, că-i vina lui, că-i carmă
şi nu ai scut nici armă pentru el, eu am, o vezi?
Am trei cirezi cu vise şi promisiunea iminentelor împliniri
îi dau să nu se sinucidă, sacul cel mai mare din care îşi ia minciuni
să îndese în nări ghiftuindu-şi nerozia şi erezia cum că el e deplin stăpân
peste regatul inexistent şi chiar să fi fost tot aia-i

(actorul)

am adormit aici părându-mi-se pace
ce zumzet, de fâlfâit de aripi de îngeri betegi şi prăfuiţi
e abur uscat, e sclipire orbitoare, mi-e gura umflată simt buzele căzând
ia uite, jos, năroada conştiinţă, şi-o închipuiam virgină
pentru că totdeauna cădea pe mine vină şi-mi asumam o cruce de dus
şi uite şi femeia, singura, desiliconată şi nudă şi … ce ironie, are păr
este păroasă mai tare ca o capră, ca un călugăr, ca o …poftă amânată prea mult
ea mă insultă, mă îndeamnă la romantice porniri
şi te mai miri cum moare speranţa … şi nu doar
când eşti astfel întreit şi pus la cazne, la trudnice corvezi
păi cum să crezi în soartă, în noroc sau … ce?
E vina noastră … dilema-i dezvelită, era un ciob în ochi, în inimă, în

(vocea masculină.)

vine

(vocea feminină)

e altul

(vocea masculină.)

el este

(vocea feminină.)

dar n-are chip, nu are consistenţă, e duh sau e nălucă

(vocea masculină)

aşa eşti tu spăimoasă,
e obosit şi intrigat, dezamăgit aş spune
dar dacă vine, să-l primim cum se cuvine, tu cântă, eu tac

(vocea feminină)

mai bine să mă îmbrac în voaluri, unde am pus parfumul…

(actorul)

v-am prins!
nu trebuie, rămâi aşa, duhorile-s aceleaşi, hei
trezeşte-mi conştiinţa s-o răsplătesc c-o vargă

(vocea masculină.)

dacă ţi-e dragă libertatea, dacă ţi-e umbră lenea, dacă

(vocea feminină.)

ţi-s dragă eu

(vocea masculină)

dacă nu poţi păşi
părându-ţi pasul iminent în aer, gata să cazi, abisul nu sunt eu
eu sunt aspiratorul entuziasmului precar
sunt un pescar de vise schilodite, le repar, sunt toiag

(actorul)

eşti fără să mă-ntrebi, te-am alăptat cu sânge,
mă strânge astăzi mâna când cauţi tot la mine plata
şi fata asta care cânta duios e târfă, e gratis pentru toţi şi numai mie scumpă

(vocea masculină.)

stă să irumpă, fugi
din nori ostili, din sulf şi din venin te va pune să sugi vlagă
nu-i este astăzi mintea întreagă, dar ce, i-a fost?

(vocea feminină)

mă duc, te las, mi-ai fost părtaşă, ar trebui măcar acum să mă însoţeşti
ascunde-te în haine preoţeşti şi hai cu mine
sunt peşteri sub Eden, sunt replicile oraşelor, asimetrice, pe dos chiar
îl aşteptăm acolo, doar ştii că nu-i menit
nu-i împlinit, dacă unul va rămâne, ne va chema precis

(vocea masculină)

este decis, îl văd, îl ştiu că doar …păi ce, nici eu să nu mă prind
uite, îşi împleteşte din vene ilic
din visuri bice, din părere va muta în putere şi e grav

(vocea feminină)

ei aş, nu a plătit lumina
se va întoarce în oraş, cu noi, cu lumea, cu fluviul de fecale, cu pasta de-ntuneric
şi hărmălaia electro stimulată-n vene
nu a plătit nici gazul, nici apa, nici internetul, să nu mai spun de … muncă
îi place slugă, îi place zarvă multă, rachiul, ţâţa, arta
pseudo

(vocea masculină)

pseudo poetică, lirism fals… fâsuri
ce-l caută să-l scoată din abisuri …şi acelea derizorii…
(voalurile dau iluzia furtunii, dansatorii fac acrobaţii sugerând lupte)

(actorul)

foamea mă strigă de prea aproape
şi nu-i doar una, sunt mii, sunt ca furnicile, ca păduchii, ca…
razele plecând, părăsindu-mă
ce-am făcut, sau ce n-am făcut să merit asta?
sunt singur şi e linişte rea, sunt măcar
de n-aş fi cui i-ar fi bine? Dar rău? Dar ciudă?

(vocea masculină.)

simt miros de Iudă, de acru şi de iute
cineva împute cerul cu rugăciuni perverse,
vin raze şterse, diluate, mi-a departe părerea că-ţi sunt sprijin
femeia care te pândeşte în tine, e moartă după daruri,
complimente, măguliri
de asta te simţi flămând, de ce n-o extirpară oare păţaniile ieri-ului când
un gând te-a învăluit să fii doar tu, bărbat şi zeu
n-am cum să capăt vină numai eu, nu pot să spăl smârcul
de pe pleoapele tale ascunse în cenuşă
nu-i voia mea să te hrănesc, nici n-am cu ce, ori vrei minciuni?
Ei bine, tu eşti singur
Dar eu cum sunt? Dar femeia cum e, dar lumea, universul, până şi
Dumnezeu e singur în puterea Lui
la ce te smiorcăi, munceşte, truda te salvează,
fă-i toantei bijuterii
din aripa stropului de ploaie, te scarpină la

(vocea feminină)

hei, nu-i nimeni aici?
Aş vrea un pic de iaurt, sunt pusă la dietă şi-un pic de suc de

(vocea masculină.)

vargă
nu ai dormit acasă, nici împletit colacii
deci meriţi numai apă şi nici de asta nu-i
poţi lesne deci să cauţi doar un cui şi pune-n el întreagă pofta
pe toţi dracii de nu te spun, …altfel

(vocea feminină)

în urbe-i răzmeriţă,
iar s-a scumpit benzina, e grevă şi e haos, electoralele-s gătite
promisiuni de zile din ce în ce mai fripte, bărbaţii-s toţi acolo,
am fost dar n-am văzut niciunul mai prost ca tine şi acesta-i compliment
ce naiba mâncăm mâine, cum umplem cardul iar?
şi băncile-s în grevă şi coaforul şi la orfelinat pustiu
la puşcării e cântec de dor de libertate, nu ştiu ei,
singurătatea-i sfântă şi-i salvare şi-i îndumnezeire, doar ei mai sunt bărbaţi
voi doi sunteţi doar dâre misogine
şi nu mă ameninţa, hai spune, cum şi eu pot să spun
mai bun ar fi să taci, să nu-l deştepţi, ne este mult mai bine aici
cu el doar …

(actorul)

prea mult murmur creşte, cine-l mână, simt
miros de sânge de tânără femeie, de fecioară…
simt miros de fân cald şi umed şi de ploaie, simt arcuri încordate
mi-e frică şi mi-e drag să-mi fie
în urbe nu mă las purtat, cine mă ştie că exist, cine a ştiut
la institut e vraişte, au zic că e vândut şi va fi transformat în iesle
a dat de veste Papa, vom reedita salvarea, Mesia se va naşte iar
şi iar îl vom ucide
clopote auziţi? Treziţi în oase jalea, hai, apocaliptic dans
secundei ce-a rămas să-i dăm o dilatare cât viaţa toată

(vocea masculină)

gândac
şi nu din gând îţi dau etimologic sens, ci te privesc
atât

(vocea feminină.)

ia, mănâncă, îţi dau această turtă şi vinul ia-ţi-l singur, nu ştiu
să sucesc vrana, iar cepu-i rupt, e moale…
ia, de unde vin mirosuri de oţet? Ori nu cumva deja-i…

(vocea masculină)

târziul masculin se împăunează, deşi învingătoare nu-i ideea

(actorul)

ba da
mă las în ea pe vine
şi tac, sunt distrus, de foame, de neiubire, de zgomot nesfârşit
scrâşnit de dinţi continuu, sunt frânt
ulcer pe suflet port şi-n minte şi-n vintre şi-n părere chiar
chircit aşa să mă lăsaţi, fugiţi
voi mai aveţi vreme să vă adăpostiţi cumva
trei naibe mai încolo, sau poate ceruri negre, sau (zgomot de tobe, fulgere, trezirea)
deja e şapte, cafeaua n-am băut-o, plec
mă frec pe muchii aspre de pereţi scorţoşi
tu du-te şi te spală că miroşi, hai fug
ajung târziu la muncă, este şi zi de leafă, iar trebuie să trec şi pe la
să plătesc pensie alimentară statului, claselor de fanţi
mai dăi în ale mă-sii, pa
de ce mă doare fruntea? ...doar am dormit un veac, dă-mi leac femeie
dă-mi pilula (linişte şi mirare, e singur)
unde boala eşti, ăăăooouuu, nevastă… - sunt însurat?
Nu ştiu. Părea că am femeie undeva prin (caută peste tot, şi sub cărămizi, buzunare…)
era parcă mai multă lume, unde-s, copii, părinţi, colegi…
şi unde-s spectatorii…
mi-e frig, mi-e teamă, sunt mort, mi-e cald, nu, nu sunt
sunt singur şi a venit lumina, cafeaua este rece, plec la serviciu
de-o eră tot zic că plec şi

(vocea feminină.)

praful e subţire

(vocea masculină.)

nu-ţi place munca dar ţi-e ruşine şi frică, de ce-ar zice lumea
mai ai şi rolul din piesa următoare, cea în care
nu mai munceşti deloc, eşti actorul lumilor ce vor veni ca să le ţii oglinda, na…

(vocea feminină.)

vezi că homosexualitatea subalternului tău
nu-i genetică, te-au minţit revistele de ştiinţă, e psiho… aşa că

(vocea masculină)

trece pe la tine diseară arhitecta de la spaţiale, găteşte-i ceva să n-o porţi în eroare

(vocea feminină)

să nu te poarte în eroare, vezi că nu-i de ajuns de… fată mare, aşa cum se dă

(vocea masculină)

lasă fobiile, nu fi inhibat, nici nu bea ca prostul prea mult
timiditatea făţarnică este pentru teatru

(actorul)

ce-i zumzetul acesta şi… mă doare şi capul, uf, uite, am pierdut tramvaiul

(vocea feminină)

şi femeia

(vocea masculină.)

şi femeia

(actorul)

tramvaiul

(vocea feminină)

la femei să nu mergi niciodată pe scară

(vocea masculină.)

la tramvai să nu mergi niciodată pe scară

(actorul)

nicio scară
nicio scară, bine, am simţit cum şoareci mă educă în stomac
să vărs nu pot, n-am ce, iau un taxi, fără serviciu suntem morţi, sclavia este sfântă...,
(fluieră scurt, cade în spatele scenei în braţele dansatorilor care apoi îl aruncă în sârma ghimpată în care se încurcă mişcându-se) 
am ajuns? Deja? (pauză) Aşa merit. Aşa merit?


Cortina

Nessun commento:

Posta un commento