,,La Dumnezeu nu se ajunge decât într-o stare de adoraţie’’. ,,Omul
este un animal raţional’’, zic oamenii de ştiinţă, pentru că îşi îngroapă
morţii, cugetă la moarte, şi-o gândeşte. Şi totuşi, fără Dumnezeu, este mereu
iraţional. Deşi omului îi pare ,,invers’’!...
Legile
evoluţiei darwiniste există. Dar cine a hotărât aceste legi? Darwin doar le-a
...descoperit!...
Dacă
o cât de mică variaţie a condiţiilor propice vieţii ar face ca aceasta să
dispară, precizia şi perfecţiunea creaţiei nu poate fi pusă pe seama
hazardului. Dumnezeu le-a proiectat şi împlinit în chip desăvârşit.
La
Dumnezeu nu te poţi gândi raţional. Când doar te rogi din prisma nevoilor
imediate, a spaimelor, cu interesul unei posibile salvări transcedentale, nu
faci altceva decât te adresezi unui cer imediat, unei reflectări a sinelui. La
Dumnezeu trebuie să-I trimiţi imnul de slavă a inimii, - atât... restul,
totul, vine de la El.
Una
este a crede cu toată fiinţa şi alta a admite, a fi de acord... că, de ce nu,
poate fi acolo undeva şi un Dumnezeu!... Cel care crede nu pune la îndoială şi
nici nu-I cere în rugăciuni dovezi ale existenţei Sale prin minuni. Minunile se
întâmplă absolut tuturor vieţuitoarelor şi cu o frecvenţă uluitoare. Poate că
de asta noi oamenii nu le percepem!... Limbajul nostru comercial, instaurat de
la neolitic încoace, nu ne permite să ne exprimăm adoraţia faţă de Dumnezeu,
decât prin a-I tot cerşi
...fleacuri!... Şi tot acest
limbaj comercial ne împiedică să înţelegem iubirea.
Semnele
unui om pocăit şi cu adevărat credincios?... – iubeşte necondiţionat, unicul
mod prin care se poate iubi, tot ce este viu, tot ce este în Univers
şi, trăieşte o continuă stare de smerenie, bucurie lină şi rugăciune a inimii,
mulţumind Dumnezeului Tatăl. Rareori cere ceva pentru sine şi se comportă cu
ceilalţi oameni ca şi cum fiecare dintre aceştia ar fi Iisus. Aţi cunoscut
vreun astfel de om?
Dezbaterile
teologice, filozofice, ştiinţifice, pe seama lui Dumnezeu, sunt chestiuni
laice. Mai degrabă rugăciunea rămâne un act pur intim, individual, o legătură a
sufletului cu Izvorul acestuia, cu Făcătorul acestuia. Rugăciunea în comun, în
Biserică, are valoare de exerciţiu stângaci, dacă nu se ajunge la o implicare,
concentrare, ,,,acordare’’ sufletească
la imnul adoraţiei faţă de Dumnezeu. Ar fi suficient să-I cerem în rugăciuni să
ne ajute să trecem de la necredinţă în credinţă. Restul apoi, ar decurge
firesc.
Orice
formă scolastică de a ,,învăţa’’ credinţa, devine într-un fel sau alta
erezie!... Şcoala credinţei este
rugăciunea, dragostea, cântul curat al inimii şi... faptele vor veni apoi
într-un firesc, drept consecinţele credinţei. Facem fapte bune deseori, dar nu
în numele Iubirii de Dumnezeu, ci cu nădejdea unui folos, fie el şi
mântuirea!... – ce spuneam mai sus, de limbajul comercial! Credinţa nu are
pauze, relax, vacanţă!... Ea este permanentă şi netemătoare de moarte, ci de
păcat, sursa morţii!...
Pare
un paradox, din lipsa credinţei, să ni se pară că Dumnezeu ne-a scris, ca o
fatalitate, destinul, ca apoi tot El să ne condamne. Ne-a dat acel liber arbitru prin care
alegerile noastre croiesc destine. El îi
împovărează cu bune încercări pe cei care sunt porniţi spre credinţă şi îi
îngăduie şi iubeşte pe toţi păcătoşii, aşteptându-i până în ultima clipă a
vieţii lor, să se întoarcă la credinţă. De atâta iubire cine ar mai putea fi
capabil?
În
rugăciunea ,,Tatăl nostru’’ spunem: ,,şi ne iartă nouă greşelile, precum şi noi
iertăm greşiţilor noştri’’ – iată cum ne semnăm... condamnarea noastră!... Iar,
,,precum în Cer aşa şi pe Pământ’’, este o taină care aşa va rămâne până la marginea
timpului. Nimeni dintre noi nu este în
credinţă vie şi curată, toţi suntem păcătoşi, dar absolut toţi suntem aşteptaţi
la iertare, El fiind Milostivul, iar Biserica şi timpul nostru cheltuit pe
rugăciune şi mersul la Biserică, sunt singurele dimensiuni la care putem accede
lesne. De ce Biserică? Pentru că
fiecărei situaţii îi este destinată un lăcaş: tratării bolilor în spitale,
apărarea şi ordinea cazărmilor, culturii şi artei, spectacolului, atâtea săli
şi edificii specifice, mâncării şi băuturii restaurantele, dormitului
hotelurile... astfel rugăciunii şi imnului de slavă închinat Domnului,
Biserica - Spitalul sufletului!... Cazarma pazei de păcat!... Muzeul şi
biblioteca faptelor de credinţă trecute!... Restaurantul sufletului!... Hotelul
inimii!... Amestecarea lucrurilor este posibilă? Da. Te poţi ruga oriunde. Dar
nu poţi face orice în Biserică!...
Cum
să ne rugăm?... cu inima şi cu cuvinte izvorâte din iubire şi smerenie.
Formulele bâiguite în grabă, ritualic, dar de formă, au efectul unei slabe
canalizări spre Lumină, pot fi doar exerciţii, dar cam atât.
Rugăciunea
de mulţumire şi de laudă adusă Domnului să fie mai mereu în inimă. Şi mai puţin
cele în care tot ,,pretindem’’ câte ceva!... El ştie dinainte toate nevoile
noastre. Paza Lui ne este cea mai indispensabilă nevoie. Şi dacă nu iubim
oamenii, orice credinţă este nulă. Şi dacă iubim doar oamenii şi viaţa...
credinţa noastră este în orice... mai puţin în Dumnezeu!... Mie unul, îmi pare prea grea trecerea prin
atât de strâmta cale a credinţei, deoarece sunt preaplin de mine!... dacă aş
putea să mă las pradă unei kenoze
(goliri) de sinele egoist, aş căpăta subţietatea necesară strecurării prin
strâmteţea căii... Sunt doar
proprietarul alegerilor, deciziilor mele, restul îi aparţin întrutotul
Domnului. Am doar ,,intenţia’’ de credinţă... în rest... instinctele
rătăcirii.
Nessun commento:
Posta un commento